onsdag 6 mars 2013

Fokus framåt

Efter ett par tuffa smällar i helgen med både AIK-och Arsenalförlust var det dags för en ny fotbollsvecka. Den rivstartade med ett hett Champions League-möte mellan Manchester United och Real Madrid. Tyvärr kom matchen att avgöras på grund av en utvisning på Uniteds kantspringare Nani. Eftersom matchen inte fick chansen att utspela sig precis som alla hade hoppats på väljer jag att fokusera framåt mot kvällens åttondelsfinaler istället. Mer om United-Real-matchen går att läsa på min egna blogg (länk nedan).
     Matchen mellan Juventus och Celtic är avgjord. Åtminstone ska den vara det. Det borde inte ens gå att spela på att Celtic ska vinna. Hade de haft hemmaplan ikväll hade det i alla fall funnits en gnutta hopp. Det släkte dock Juventus väldigt snabbt med en 3-0-vinst på Celtic Park. Det blir nog ingen höjdarmatch med ett Juventus som nog kommer ha svårt att gå för fullt. Vi får se om Celtic kan utnyttja tecken på italiensk arrogans.
     Den andra matchen är betydligt spännande i jämförelse med den första, men även här slutade första ronden med en bortavinst. PSG har dock ingen Zlatan Ibrahimovic tillgänglig efter ett sent rött kort på Mestalla senast. Som vanligt ryktas det både om det ena och det andra kring PSG:s spelare och ledare. Bland annat ska sportchefen Leonardo sparkas och Anchelotti ska vilja lämna klubben. De får aldrig lugn och ro och de kommer aldrig att få det med tanke på vilket projekt de startat. De kommer alltid att bli uppmärksammade. Men en spelare som Zlatan är van vid pressen och det gäller att resten också lär sig att hantera det. Vi får se om Valencia kan utnyttja det. De ska vara glada att de fortfarande är med i matchen efter första rundan. Nu har de chans att visa hur de egentligen spelar. De är inget dåligt lag så PSG för se upp.
     Den första matchen är redan klar enligt mig och många andra. Juventus är för bra för att tappa det även om de kan bli lite bekväma. PSG å andra sidan kommer att få kämpa hårt. Jag tror också att de klarar uppgiften att behålla sitt försprång och ta sig vidare i slutspelet.

***

Jag startade min egna blogg som mitt projektarbete i trean på gymnasiet. Nu är projektarbetet slut men jag kommer fortfarande att hålla igång och blogga. Senast igår skrev jag ett inlägg där jag tar upp de mest avgörande faktorerna i gårdagens match mellan Manchester United och Real Madrid. Besök den gärna på http://slutsignal.blogg.se

//Billy Hammer (praktikant)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar