fredag 19 april 2013

Sneak peak, inför Man Utd - Aston Villa



En liten förhandstitt på Man Uniteds införrapport till matchen Man United - Aston Villa på måndag som jag Erik Englund, medverkar i till följd av att jag är skribent på svenskafans Aston Villa sida.

Frågorna från United redaktionen i svart, och mina svar i rött.

Head 2 Head – Aston Villa

QPR och Reading är så gott som klara för spel i the Championship nästa säsong. Vilket lag som gör dem sällskap är desto mer ovisst. En handfull lag, om inte fler, är indragna i kampen om att undvika degradering. Aston Villa är placerade på en 17e plats och ligger definitivt i riskzonen. Vilka åker ur Premier League? Varför?

QPR och Reading får det defenetivt tufft och om inget extraordinärt händer så spelar de i Championship nästa säsong. Jag tror att det står mellan Aston Villa, Sunderland, Stoke och Wigan om vilka som får lämna Premier league.
Aston Villa har ett par matcher mot topplag samt Sunderland (Hemma) och Wigan (Borta) kvar. 3 poäng mot Fulham förra omgången hade varit guld, men nu blev det inte så utan vi får koncentrera oss på framtiden, tror dock vi reder ut det, eftersom vi har en allt starkare form och spelet ser bättre ut än på hela säsongen.
Sunderland har fått nytändning under Di Canio och skåpade ut Newcastle borta förra helgen och har en positiv energi i laget. 
Wigan ser också vassa ut sin vana trogen i slutet av säsongen, och jag tror även de kommer krångla sig kvar som vanligt trots tuff matchning och FA-cup final att tänka på.
Då återstår Stoke, som visat en rent bedrövlig form i vår och inget talar för att den kommer stiga på slutet av säsongen, Pulis kan inte ändra sitt spel med det spelarmaterial han har, ett spelarmaterial som hör hemma på 70-80 talets leriga brunkmatcher. De har inte jättetuffa matcher på pappret kvar, dock är det många kollegor i nedflyttningsträsket de möter och jag tror att de drar det kortaste strået, så Stoke åker ur Premier league i år tillsammans med QPR och Reading.

Christian Benteke har gjort dundersuccé i Premier League, 15 mål har belgaren mäktat med att göra under sin debutsäsong. Benteke lär bli ett hett villebråd på marknaden under Silly Season – finns det någon chans att Villa lyckas behålla sin guldklimp?

Om vi säger så här, åker Aston Villa ur Premier league så är det 0 chans att vi får behålla Benteke. Klarar vi oss klar tror jag chanserna är mycket goda att han stannar. Lambert kommer rensa ut de sista spillrorna av Martin O’neil & Gerhard Houllier spelarna med alldeles för generöst tilltagna löner och kommer därför kunna köpa någon lämplig lekkamrat till Christian. Dessutom har han långt kontrakt kvar, och ska någon köpa honom så lär man få punga ut mellan 20-30 miljoner pund, kanske mer om flera stora intressenter finns. Gick Andy Caroll för 35 miljoner pund så kan klart Benteke gå för samma pengar, speciellt om inte Aston Villa är desperata att sälja. Jag är inte säker på hur hans klausuler ser ut om vi åker ut, men kanske kan han gå billigare då. Hursomhelst är han en sällsynt spelartyp som både är teknisk, nickstark, skottstark och bra att hålla i bollen, Emile Heskey 2.0

Ferguson brukar ha för vana att rotera friskt mellan matcher, på senare tid har elvan kommit att bli något mer statisk och truppspelarna har därmed fått mindre speltid. Aston Villa har även de en hyfsat utstuderad ”grundelva”, Lambert har på senare tid inte vaskat om allt för mycket mellan matcherna. Tycker du att någon enskild spelare fått oförtjänt lite speltid? Hur tror du att ditt lag ställer upp på måndag?

Absolut har Lambert roterat mindre nu på slutet, men under säsongen har det roterats friskt. Jag tror anledningen till att han inte ändrar allt för mycket nu är att spelet sett bra ut under våren, det gjorde det inte alla gånger tidigare, speciellt inte runt jul och nyår då man vissa matcher fick sitta och skämmas.
Den spelare jag skulle kunna tycka få chansen oftare är Stephen Ireland, som valdes till årets spelare ifjol, och har en erkänt hög kapacitet. Dock vet jag inte hur han är i omklädningsrummet och på träning, men det känns som han skulle kunna tillföra en del i kort/djupledspassningsspelet, men troligtvis är han ingen favorit hos Lambert då han tränat med juniorerna från och till.
Charles N’Zogbia tycker jag lite oförtjänt kommit i kläm nu på slutet och fått starta sparsamt då han ändå gjort det bra de matcher han fått chansen.

Trolig startelva:
----------------------------Guzan---------------------------
Lowton—--------Vlaar-----------Clark--------Bennet
Agbonlahor------Westwood------Sylla---------Delph
---------------------Weimann-------Benteke-------------

Eventuellt att Nathan Baker kliver in i backlinjen istället för Clark eller Bennet och N’Zogbia eller Bowery spelar istället för Sylla.
  
Villa var ett av de lag som föll offer för Manchester Uniteds vändningsmani under hösten.  Laget tog ledningen med 2-0 hemma på Villa Park, därefter vaknade United, vände på steken och Chicharito spelade huvudroll med sina två mål. Kan Villa överraska igen, eller har Manchester Uniteds spel blivit för stabila? Hur slutar matchen?

Jag minns att jag satt och förbannade Chicaritos första mål, som var aningen turligt. Det kom på tok för tidigt i andra halvlek för att vi skulle kunna hålla undan, och jag förstod att det skulle bli tufft att ens ta poäng i den matchen. För övrigt gjorde väl Chicarito alla tre målen den matchen?!
Jag tror absolut att vi en bra dag har kapaciteten att överraska, det var väl bara ett par-tre säsonger sedan vi vann på Old Trafford senast, 0-1 Agbonlahor om jag minns rätt… Poäng är ingenting som varken jag, Paul Lambert eller fan själv räknar med, men större mirakel har skett och det skulle vara en otroligt värdefull bonus i racet om att vara kvar i Premier league med någon form av poängskörd på måndag!  Matchen slutar 2-2. 

//Erik Englund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar